MÅL
Deltagarna ska:
• Prata om vad en god hälsa betyder
• Prata om vad hälsa kan handla om
• Prata om saker som kan påverka deras hälsa
LÖSBLAD
Lösblad till deltagare:
• Vad är hälsa?
• Vad betyder att ha en god hälsa för mig?
• Mina mål för kursen
• Borgskalan – om ansträngning
MATERIAL
LEKTIONENS INNEHÅLL
AKTIVITET | KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA |
---|---|
HÄLSA GRUPPEN VÄLKOMMEN |
Hej alla! Mitt namn är… Presentera de andra kursledarna. Låt deltagarna presentera sig själva. Be dem att säga sitt namn, ålder, vad de arbetar med och vilka fritidsintressen de har. |
INTRODUCERA LEKTION |
Det här är den första lektionen i kursen Hälsan spelar roll. Vi kommer att prata mycket om hälsa och vad som kan påverka hur vi mår. Hur vi ser på hälsa och vad som får oss att må bra är olika för alla. Kom ihåg att ni är alla unika personer med egna tankar om vad en god hälsa är. |
SÄG |
Den här kursen kommer att hjälpa er att ta hand om er själva och er hälsa. När man kan mer, kan man också veta hur man kan göra. Det finns alltid mer man kan lära sig om hur man tar hand om sin hälsa. |
SÄG |
Under kursen kommer vi att prata om hur olika vi människor tänker kring hälsa. Men idag ska vi prata om vad hälsa betyder för just er. Visa bladet ”Vad är hälsa” med olika exempel. Det är bra att försöka vara tydlig med att hälsa kan vara olika saker för oss alla. |
FRÅGA och invänta svar |
Vad betyder det för just dig ”att ha en god hälsa”? |
DISKUTERA DELTAGARNAS LÖSBLAD: Vad är hälsa? & Vad betyder att ha en god hälsa för mig? |
Gå igenom lösbladet Vad är hälsa? Låt sedan deltagarna fylla i bladet Vad betyder att ha en god hälsa för mig?
Prata om bilderna som visar vad många tycker att ”ha en god hälsa” betyder. Fråga deltagarna vilken bild som betyder hälsa för dem. |
FRÅGA och invänta svar |
Hur vet du när du har en god hälsa och när du inte har det? |
DISKUTERA |
Vi har alla olika tankar om vad ”hälsa” betyder. Man kan säga att kroppen och själen tillsammans gör oss friska. När vi pratar om själen handlar det om hur vi känner oss. Om vi till exempel känner oss glada eller ledsna. Vi kan känna att vi har en god hälsa när vi har roligt tillsammans med vår familj och/eller våra vänner. Vad ”hälsa” betyder beror på vad vi behöver, vilka förväntningar vi har på livet, var vi bor, jobbar och vad vi uppskattar och tycker om i livet. |
FRÅGA och invänta svar |
Tycker du att du har en god eller dålig hälsa? |
TA BILDER |
Låt deltagarna ta ett foto till den första sidan i deras egna pärmar. Det kan vara ett foto på dem själva eller något annat som betyder att ha en god hälsa för honom eller henne. Om deltagarna inte känner sig bekväma att fotograferas när andra ser på kan ni välja att fotografera dem en och en i ett annat rum. |
DELA IN I SMÅGRUPPER |
Dela in deltagarna i smågrupper om två eller tre personer, beroende på hur stor gruppen är. |
GÖR JOHAN/JENNY ÖVNING |
Skriv meningen på tavlan (eller rita om deltagarna behöver bilder för att förstå): Johan/Jenny är en 45-årig kvinna/man med god hälsa. Be deltagarna beskriva Johan/Jenny och ”brainstorma” utifrån följande frågor:
|
DOKUMENTERA SVAR |
Skriv (eller visa) svaren på blädderblocket. Komplettera eventuellt deltagarnas svar med följande exempel
|
Diskutera |
Gå igenom deltagarnas svar i gruppen. |
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Försättsblad till pärmen, Mina mål för kursen & Borgskalan |
Ge deltagarna försättsblad till pärmen. Låt deltagarna använda Mina mål för kursen för att skriva ner sina mål vid kursens början. Hjälp deltagare som inte kan skriva. Använd bilder eller symboler om deltagarna använder det i vanliga fall för att kommunicera med. Skriv ut Borgskalan som kan läggas i pärmen. Borgskalan beskriver hur man upplever ansträngning eller hur det känns när kroppen arbetar. Vi kommer att prata mer om Borgskalan i nästa lektion (Lektion 2).
|
Sammanfatta |
Alla har vi olika uppfattningar om vad hälsa är. Det kan vara bra att fundera på vad hälsa betyder just för dig. Det kan påverka hur man tar hand om sig själv, till exempel hur man äter och hur mycket man rör på sig och låter kroppen jobba. Nästa lektion ska vi prata om fysisk aktivitet. |
UPPFÖLJNING
TIPS
Du kan fråga deltagarna vad de gör eller hur de känner sig när de mår bra. Till exempel om det känns bra att stiga upp och gå till sin dagliga verksamhet. Eller vad man gör när inget känns roligt och man inte vill eller orkar göra något alls, inte ens stiga upp ur sängen. Eller hur det känns när man har en förkylning eller har ont i huvudet.
Tips om lektioner
Varje lektion i Hälsan spelar roll ska innehålla både en teoridel (ca 45 minuter) och en del med fysisk aktivitet (ca 45 minuter). Ni väljer själva om ni vill börja med teori och avsluta med fysisk aktivitet, eller tvärtom. Det är också möjligt att dela upp den fysiska aktiviteten på flera pass, och då bör varje pass vara minst 10 minuter långt. Teoridelen finns beskriven under respektive lektion här på webbsidan. Lektionens innehåll beskrivs steg för steg där den kursiverade texten är tänkt som ett ”pratmanus” för kursledarna. Se texten som ett stöd och inte som något man måste hålla sig till ordagrant.
Material till lektioner
Som stöd för den fysiska aktiviteten använder ni träningsprogrammen eller Övningsbanken (finns under fliken Material till lektioner). Både tid och innehåll kan anpassas så att det passar för just er grupp. Här finns även Bildbanken med en mängd olika illustrationer som kan användas som bildstöd eller för att på annat sätt illustrera innehållet i lektionen.
VAD ÄR HÄLSA?
VARA FRISK
MÅ BRA I KROPPEN
TRIVAS MED SIG SJÄLV OCH MED LIVET
Vad betyder att ha en god hälsa för mig?
Ringa in allt som betyder ”att ha en god hälsa” för dig.
Jag har en god hälsa när…
... jag mår bra.
...jag tränar.
...jag väger lagom mycket.
...jag äter mat som är bra för mig.
...jag är glad.
...jag kan vila.
...jag har en vän som bryr sig.
... jag har en speciell person i mitt liv.
MINA MÅL FÖR KURSEN
Namn:
Förslag på mål som du kan sätta upp när du startar Hälsan spelar roll.
Under kursen kan du lägga till mål.
Du kan ändra dina mål.
Mål:
Hur ska jag nå mina mål:
Borgskalan - om ansträngning
Borgskalan är en skala som visar hur ansträngd du upplever att du blir av att röra på dig eller träna. Du bör uppnå minst 12-13 under träning. En ansträngning mellan 12-13 kan jämföras med en rask promenad. Det ska innebära att bli lite varm, typ svettig i pannan, och hjärtat ska slå lite snabbare.