Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Lösblad till deltagare:
Material
Utflykt
Besök ett utegym tillsammans med deltagarna.
Lektionens innehåll
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
Dela ut och diskutera Nyhetsbrev 4 |
Ge deltagarna Nyhetsbrev 4 som sammanfattar lektionerna 9, 10 och 11. Diskutera Nyhetsbrevet. |
Gå igenom och repetera |
Under vår förra lektion pratade vi om blodtrycket. Om vi är fysiskt aktiva och äter bra kan blodtrycket hållas på en bra nivå. Vissa mediciner och kaffe kan öka blodtrycket. Vi har också pratat om pulsen och att det är bra att göra aktiviteter som är lite jobbiga. Då får hjärtat arbeta och pulsen ökar. |
Introducera lektion |
Idag ska vi prata om vilken sorts träning som vi gillar. Vi ska även fundera på om det finns någon form av träning eller (aktiv) fritidsaktivitet som vi skulle vilja pröva på. |
Diskutera |
Prata med deltagarna om varför det är bra att träna regelbundet. Ta även upp saker som kan upplevas negativt med att träna. Vad är det som gör att träning hjälper oss att känna oss bra och hålla oss friska? |
Dokumentera svar |
Be deltagarna att tänka på bra saker med att träna. Och vad som kan upplevas som mindre bra med att träna. Du kan inleda med några fördelar med att träna. Gå sedan igenom några exempel på sådant som kan upplevas negativt med att träna och be deltagarna om ytterligare svar. Skriv upp svaren på blädderblocket. |
FORTSÄTT MED EXEMPEL PÅ BRA OCH DÅLIGA SAKER MED TRÄNING |
I Lektion 3 pratade vi om varför vi kanske vill träna. Här är några exempel:
Mindre bra saker med träning kan vara:
|
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Träning som jag tycker om |
Dela ut lösbladet Träning som jag tycker om. Be deltagarna att ringa in den träning och de aktiviteter de tycker om att göra. |
HITTA BILDER OM TRÄNING (Valfri aktivitet om det finns tid) |
Ni kan diskutera olika träningsformer genom att titta i tidningar eller på webbsidor med bilder på olika sorters träningsformer och fritidsaktiviteter. Bilder kan klippas ut på träning eller på andra aktiviteter som deltagarna gör eller vill prova. Detta kan göras tillsammans, i par eller individuellt. Be deltagarna diskutera för- och nackdelar med den träning eller aktivitet de har valt. |
Fråga |
Be deltagarna att berätta för gruppen om någon träning de gör eller har gjort. Be dem visa hur aktiviteten går till, om det passar. |
Gör en utflykt (valfritt) |
Besök ett utegym i närområdet och låt deltagarna prova på de olika stationerna. Om det inte finns ett utegym i närheten kan man besöka en park och gå en längre promenad där. Ni kanske kan använda naturen för några övningar (till exempel klättra eller balansera på stenar). |
Sammanfatta |
Sammanfatta bra och dåliga saker med att träna. Gå igenom olika sorters träningsformer och aktiva fritidsaktiviteter som deltagarna tycker om att göra eller skulle vilja göra.
|
UPPFÖLJNING
Träning som jag tycker om
Ringa in de träningsformer eller aktiviteter som du tycker om att göra.
Jogga
Spela pingis
Träna aerobic
Spela innebandy
Paddla
Styrketräna
Åka skridskor
Träna judo
Rida
Simma
Dansa
Spela biljard
Träna till träningsvideo
Fotboll
Cykla
Spela boccia
Åka skidor
Spela minigolf
Bowla
Vandra
Gå med stavar
Styrketräna med hantlar
Träna karate
Promenera med hund