Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Vägledning för kursledare:
Lösblad till deltagare:
Material
LEKTIONENS INNEHÅLL
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
Gå igenom och repetera |
Förra lektionen pratade vi om olika aktiviteter som vi tycker om att göra. Vi pratade om varför det är bra att träna regelbundet och vi (kanske) testade ett utegym. |
INTRODUCERA LEKTION |
Idag ska vi prata om varför man tränar och varför man inte tränar. Vi kommer också att prata om sånt som gör att det är lättare eller svårare att träna. Både vi själva och andra kan göra det lättare eller svårare för oss att träna. |
FRÅGA |
Skriv orden ”jag själv” och ”andra personer” på blädderblocket och rita två kolumner. Vad finns det för saker som påverkar varför vi tränar eller inte tränar? Vänta på svar. |
SÄG |
Jag själv påverkar om jag kommer iväg och tränar eller inte. Vilket humör är jag på? Är jag trött eller pigg? Känner jag mig säker på hur jag ska göra? Andra personer påverkar också om jag kommer iväg och tränar eller inte. Får jag stöd och uppmuntran? Vill någon följa med mig och träna? Påverkan kan vara bra eller dålig. Vi kan inte alltid bestämma över saker som påverkar oss, men vi kan försöka göra val som är bra för oss. |
SE VÄGLEDNING FÖR KURSLEDARE: Positiva saker med träning Negativa saker med träning |
Använd Vägledningen Positiva saker med träning och Negativa saker med träning för att prata om vad som gör det lättare eller svårare att träna. |
Diskutera |
Be deltagarna tänka på något som påverkar deras möjligheter eller val att träna. |
DELA in I SMÅ GRUPPER |
Föreslå att deltagarna pratar om vad som kan göra att de inte tränar. De kan göra det i små grupper eller två och två. Påminn deltagarna om att även för de som tränar ofta kan det ibland finnas saker som hindrar dem från att träna. |
Gå tillbaka till storgrupp |
Be deltagarna att berätta om vad de pratat om i smågrupperna. Diskutera hur de saker som kommit upp kan påverka om deras träning blir av eller inte. |
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Vad påverkar min träning? |
Dela ut lösbladet Vad påverkar min träning? Diskutera bilderna – en i taget.
|
Fråga och invänta svar |
Har du någon som kan följa med dig och träna? Vem då? Hur tar du dig till träningen? Hur gör du om du får ont?
|
Dela ut deltagarnas lösblad: Min träning |
Dela ut lösbladet Min träning. Arbeta tillsammans med deltagarna för att fylla i lösbladet. |
SAMMANFATTA |
Det finns många saker som gör det lättare för oss att träna. Och så finns det saker som gör det svårare. Man kan till exempel känna sig för trött eller att inte ha någon att träna tillsammans med. Vi kan också bestämma oss för att träna om vi tror att det kommer att få oss att må bättre eller för att träffa nya människor. |
UPPFÖLJNING
Positiva saker med träning
Negativa saker med träning
Vad påverkar min träning?
Ringa in det som påverkar din träning.
Hur jag mår
Någon att träna med?
Vad det kostar
Långt att åka?
Om jag har ont
Vädret
Om jag är pigg eller trött
Om någon hjälper mig
Om jag har tid
Min träning
Varför vill jag träna?
Är det viktigt för mig?
JA NEJ
Vad behöver jag för att det ska bli av?
Vad kan hindra mig?
Vem kan påverka det?