Nyheter

LEKTION 14

Vatten, läsk och andra drycker

MÅL

Deltagarna ska:

  • Prata om varför det är bra att dricka vatten när man är törstig och till maten
  • Prata om hur det kan kännas när man druckit för lite
  • Prata om varför läsk och andra söta drycker är onyttigt

Lösblad

Vägledning för kursledare:

  • Vatten och andra drycker

Lösblad till deltagare:

  • Dricker jag tillräckligt med vatten?
  • Vatten på flaska eller kranvatten?
  • Frågesport: Vatten och andra drycker

Material

  • Blädderblock och tuschpenna
  • Pennor
  • Glas eller muggar
  • Vattenkannor med vatten och bitar av frukt eller grönsaker (t.ex. citron, gurka och melon)
  • Personliga pärmar för lösblad och bilder

LEKTIONENS INNEHÅLL

AKTIVITET KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA
Gå igenom och repetera

Kommer någon ihåg vad vi pratade om på den senaste lektionen?

Den förra lektionen pratade vi om vad som kan göra det lättare eller svårare att komma igång med att träna. Det kan vara något som vi själva kan bestämma över eller något där vi är beroende av någon annan.

Fråga

Vad är det som hjälper dig att komma igång och träna?

Vad är det som gör det svårt att träna?

Finns det andra saker som gör att du inte vill träna?

Introducera lektion

Idag ska vi prata om varför det är viktigt att dricka vatten när man är törstig. Vatten är oftast bättre att dricka än läsk, saft, sportdryck och andra söta drycker.

Vatten är också det bästa att dricka till maten.

FRÅGA

Varför är det viktigt med vatten?

Diskutera

Skriv (eller visa) på blädderblocket

Komplettera deltagarnas svar med:

  • Vatten hjälper kroppen att få ut nyttiga ämnen till bland annat musklerna.
  • Vatten gör att maten vi äter lättare tas om hand.
  • Vatten gör att vi känner oss mindre hungriga.
  • Vatten hjälper kroppen att hålla en bra temperatur.
  • Vatten hjälper blodet att flyta runt i blodkärlen.
  • Vatten hjälper kroppen att göra avföring och urin. Det behövs för att bli av med det kroppen inte vill ha.
Se vägledning för kursledare: Vatten och andra drycker

Använd vägledningen Vatten och andra drycker som stöd för följande diskussioner.

DISKUTERA DELTAGARNAS LÖSBLAD: Dricker jag tillräckligt med vatten? & Vatten på flaska eller kranvatten?

Dela ut lösbladen Dricker jag tillräckligt med vatten? och Vatten på flaska eller kranvatten? Diskutera lösbladen med deltagarna.

Du kan ställa följande frågor:

  • Hur märker man att man behöver dricka?
  • Vad händer om man inte dricker tillräckligt mycket?
  • Vad kan man göra för att dricka tillräckligt mycket?
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR

Vad finns det mer än vatten som man kan dricka?

Skriv upp på blädderblocket.

Förslag som kan komma är mjölk, läsk, juice, kaffe, te, mineralvatten, sportdryck, energidryck, nyponsoppa, öl, vin med mera.

 

FRÅGA

Vet någon vad läsk innehåller?

Komplettera svaren med:

Läsk innehåller vatten, färgämnen och mycket socker. Vi kan dricka mycket läsk utan att vi känner oss mätta. Därför är det lätt att man dricker mer än vad som är bra för ens hälsa.

 

 

Fråga

Finns det andra drycker som innehåller mycket socker?

Förslag som kan komma är t.ex. saft, juice, energidrycker, nyponsoppa och sött vin.

Om man vill hålla vikten, eller gå ner i vikt, är det bra att inte dricka för mycket söta drycker. 

I juice finns mycket socker, men det finns också vitaminer i juicen. Ett litet glas juice kan vara bra för någon som inte äter frukt eller grönsaker.

Diskutera

Har någon hört talas om ett ämne som heter koffein?

Invänta svar, eller berätta att koffein är ett ämne man blir pigg av.

Vet någon vilka drycker som innehåller koffein?

Förslag som kan komma är kaffe, te, coca-cola och vissa energidrycker.

Man kan bli pigg av dessa drycker, eftersom de innehåller koffein. Det kan vara både bra och dåligt. Bra om man vill piggna till, men dåligt om man vill sova. 

Men en del sover bra även efter en kopp kaffe. Om man har svårt att sova kan man pröva att inte dricka så mycket drycker med koffein under dagen. 

Tänk på att coca-cola och energidrycker också innehåller socker.

Te innehåller mindre koffein än kaffe och kan vara en bra dryck, särskilt om du dricker det utan socker.

 

Fortsätt

Det finns också drycker som innehåller alkohol. Kan någon ge ett exempel?

Alla drycker med alkohol (öl, vin, sprit …) torkar ut kroppen. OM du dricker alkohol kan en bra regel vara att dricka varannat glas med vatten. 

”Varannan vatten”

Tänk också på att öl, vin och sprit innehåller mycket energi (eller kalorier). Om du vill hålla vikten, eller gå ner i vikt, är det därför också bra att vara försiktig med alkohol.

Säg

Vatten är den allra bästa drycken till måltiden. Om man vill kan man smaksätta vattnet med till exempel frukt eller gurka.

Gör en övning

Häll upp tre kannor med smaksatt vatten (till exempel melon, gurka, citron). Låt vattnet stå någon timme och ta sedan bort frukten innan vattnet serveras. Låt deltagarna smaka och gissa vilken frukt eller grönsak vattnet är smaksatt med.

Berätta eventuellt att en av kannorna är smaksatt med gurka, en med citron och en med melon (eller de smaksättningar ni valt), och låt deltagarna gissa vilken som är vilken. Använd gärna bildstöd.

GÖR FRÅGESPORTEN: Vatten och andra drycker

Gör frågesporten Vatten och andra drycker tillsammans med deltagarna.

SAMMANFATTA

När vi behöver dricka mer märker vi det oftast på att vi blir törstiga.

Vatten är det bästa att dricka när vi blir törstiga och även till maten.

En del drycker, som till exempel läsk, innehåller mycket socker. Därför är det bra att dricka läsk sällan.

förbered Nyhetsbrev

Till sist en påminnelse till nästa gång om att förbereda Nyhetsbrev 5 (sammanfattar lektion 12, 13 och 14).

 

 

 

 

 

 

UPPFÖLJNING

  • Pratade deltagarna om varför det är bra att dricka vatten när man är törstig och till maten?
  • Pratade deltagarna om hur det kan kännas när man druckit för lite?
  • Pratade deltagarna om varför läsk och andra söta drycker är onyttigt?

Vägledning för kursledare

Vatten och andra drycker

Vatten

Vatten är det bästa att dricka till maten, och den bästa drycken när man är törstig. I Sverige går det utmärkt att dricka det vanliga kranvattnet. Det är både nyttigt och billigt.

Här är några tips för att göra vattnet godare:

  • Kyl vatten i kanna i kylskåp
  • Smaksätt vattnet med t.ex. gurka, citron, apelsin, melon eller annan frukt
  • Variera med kolsyrat vatten
Vätskebehov

Även om vätskebehov kan variera mycket finns det en bra regel:

Drick vatten till maten och när du är törstig!

Vad finns det för orsaker till att man behöver dricka extra mycket?

  • Kräkningar
  • Diarré
  • Hög feber
  • Svettningar
  • Alkohol
  • Vissa mediciner
  • Hård träning
  • Hårt arbete

Vid vissa sjukdomar (t.ex. njursjukdom eller hjärtsvikt) kan man behöva dricka mindre.

Smaksatt vatten på flaska

Det finns olika sorters smaksatt vatten. En del innehåller fruktsocker eller andra ämnen. Läs alltid på förpackningen och köp bara vatten som är utan socker.

 

Söta drycker

Läsk, saft, sportdryck och andra söta drycker innehåller mycket kalorier, men ingen näring. Sportdryck kan låta bra, men innehåller mest bara socker och lite salt, vilket vi ändå får i oss via maten. Många i Sverige dricker för mycket läsk och energidryck, vilket kan påverka blodtryck och blodfetter negativt. För hög konsumtion ökar också risken för övervikt, fetma, typ 2-diabetes och karies.

Juice innehåller visserligen vitaminer, men också mycket socker. Det är alltid bättre att äta en frukt än att dricka juice.

Lightdrycker

Lightdrycker är drycker där sockret bytts ut mot annat sötningsmedel, och de innehåller därför inga kalorier. Det är inte farligt att dricka lightdrycker, men de innehåller heller inga näringsämnen. Om man ofta dricker lightdrycker finns det också en risk att man vänjer sig vid att allt man dricker ska smaka sött. Dessa drycker innehåller även sura ämnen som skadar tänderna.

Energidrycker

Energidrycker innehåller förutom socker i de flesta fall också koffein. I måttliga mängder är energidrycker inte farliga, men det kan vara olämpligt att kombinera dem med alkohol. Det förekommer också energidrycker med mycket hög koffeinhalt, och vid stor konsumtion av dessa finns risk för lätt eller medelsvår koffeinförgiftning, särskilt om man också dricker kaffe. I övrigt ska man tänka på att energidrycker innehåller socker, vilket vi inte bör få i oss för mycket av.

Drycker med alkohol

Alkohol ökar risken för vissa typer av cancer, till exempel bröstcancer, och om man dricker mycket alkohol kan det bidra till högt blodtryck. Alkohol kan i vissa fall också leda till beroende och missbruk, med hälsoproblem och sociala problem som följd.

Öl, vin och sprit innehåller alkohol, vilket bidrar med kalorier. Vissa alkoholhaltiga drycker, till exempel cider och sött vin, innehåller också mycket socker. För den som vill hålla vikten, eller gå ner i vikt, är det därför bra att vara försiktig med alkoholhaltiga drycker.

Mjölk

Mjölk innehåller många näringsämnen. I mjölk finns bland annat protein, kalcium, fosfor, vitamin B12 och riboflavin. Lätt- och mellanmjölk är också berikat med D-vitamin, som många får i sig för lite av. Fet mjölk innehåller också mättat fett, som vi inte bör få i oss för mycket av. För att inte få i sig för mycket mättat fett är det bra att välja mager (Nyckelhålsmärkt) mjölk. Den magra mjölken innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som den feta mjölken. Sammanlagt bör man få i sig cirka 4,5-5 dl mjölkprodukter per dag, men då räknas också yoghurt, filmjölk, crème fraiche och andra mjölkprodukter.

Kaffe och te

Kaffe och te innehåller koffein, vilket har en uppiggande effekt. Det kan vara bra om man vill bli pigg, men en del kan få svårt att sova om de dricker koffeinrika drycker på kvällen. Kaffe innehåller mer koffein än te. Rött te och örtteer innehåller inget koffein alls. Kaffe och te utan mjölk och socker innehåller inga kalorier.

Rätt svar på Frågesporten (Se lösblad för deltagarna):
  1. Ja
  2. B
  3. B
  4. D
  5. D
  6. F

Mina egna sidor

Dricker jag tillräckligt med vatten?

Vad händer om jag dricker för lite?

  • Jag blir törstig
  • Jag kan få huvudvärk
  • Jag kan känna mig svag eller yr
  • Jag kan bli torr i munnen
  • Kisset blir mörkt
  • Jag kan bli förstoppad

 

Hur ska göra för att dricka tillräckligt?

  • Dricka vatten när jag är törstig
  • Dricka vatten till maten
  • Ta med en flaska vatten om jag går en längre promenad
  • Ta med en flaska vatten när jag går hemifrån en varm sommardag
  • Dricka vatten före och efter träningen
  • För den som gillar kallt vatten. Ha en flaska med vatten i kylskåpet
  • Äta saftiga frukter och grönsaker, som vattenmelon, vindruvor, apelsiner, gurka och tomat

Vatten på flaska eller kranvatten?

Vad ska jag dricka: vatten på flaska eller kranvatten?

 

Kranvatten

  • Gott och färskt
  • Kranvatten i Sverige är säkert att dricka
  • Bäst för miljön
  • Med en sportflaska (eller annan flaska) kan du lätt ta med dig vatten
  • Sätt smak på vattnet. Du kan lägga citron, gurka eller din favoritfrukt.

 

Vatten på flaska

  • Finns både med och utan kolsyra.
  • Kostar att köpa.
  • Kan vara bra när du inte har tillgång till kranvatten.

 

 

 

Frågesport: Vatten och andra drycker

1. Kan alkohol göra dig uttorkad?

JA                       NEJ

 

2. Vad är bäst att dricka till maten?

A) Apelsinjuice         B) Vatten         C) Läsk

 

3. Ringa in den dryck som inte innehåller koffein

A) Kaffe             B) Apelsinjuice       C) Te

 

4. Vad är bäst att dricka när du är törstig. 

A) Te                 B) Lightläsk               C) Öl              D) Vatten

 

 

5. När behöver du dricka extra mycket vatten?

A. När jag tränar

B. När det är varmt

C. När jag har feber

D. Alla svaren ovan

 

Jag kan bli uttorkad av att:

A. Kräkas

B. Svettas

C. Ha hög feber

D. Ha diarré

E. Hård träning

F. Alla svaren ovan

 

Svaren finns i ”Vägledning till kursledare”