Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Vägledning för kursledare:
Lösblad till deltagare:
Material
utflykt
Gör en utflykt till en matbutik, torg eller saluhall med en större frukt- och grönsaksavdelning.
LEKTIONENS INNEHÅLL
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
Gå igenom och repetera |
Senaste lektion pratade vi om Tallriksmodellen. Kommer ni ihåg hur den kan se ut? (Kan någon rita en Tallriksmodell på blädderblocket?) Varför kan det vara bra att tänka på Tallriksmodellen när man handlar mat? |
INTRODUCERA LEKTION |
Idag ska vi prata om grönsaker och frukt och varför det är hälsosamt. |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Varför är det bra att äta mycket grönsaker och frukt? |
SE VÄGLEDNING FÖR KURSLEDARE Varför är det bra att äta mycket grönsaker och frukt? |
Läs Vägledning Varför är det bra att äta mycket grönsaker och frukt? för att fortsätta prata om grönsaker och frukt. |
Diskutera |
Skriv (eller visa) deltagarnas svar på tavlan och komplettera eventuellt med:
|
GÖR ÖVNING MED FÄRGER PÅ GRÖNSAKER OCH FRUKT |
Alla grönsaker och frukter innehåller olika näringsämnen. Därför är det bra att äta olika sorters grönsaker och frukter. Man kan tänka på att äta grönsaker och frukter med olika färger. Rita fyra kolumner på tavlan och skriv färgerna: Rött, grönt, gula, blått/lila i varsin kolumn. Vilka röda grönsaker och frukter kan vi komma på? Finns det några som är blå …? |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Vilken är er favoritgrönsak? Och vilken frukt tycker ni om? |
DELA UT LÖSBLAD Grönsaker och frukt i många färger |
Dela ut deltagarnas lösblad Grönsaker och frukt i många färger. Låt deltagarna ringa in sina favoriter. |
Fråga |
Många människor tycker bättre om frukt än om grönsaker. Varför det tror ni? Många frukter smakar sött – därför är det lätt att tycka om dem. Grönsaker kan smaka på olika sätt beroende på hur de är tillagade. Vi kan ta morot som ett exempel, hur tycker du morot smakar bäst? Som kokt eller råriven? Kan någon beskriva hur det smakar? Låt deltagarna föreslå andra grönsaker och prata om hur de smakar råa eller tillagade på något sätt.
|
GÖR EN PROVSMAKNING |
Låt deltagarna prova på några frukter och grönsaker. Prova gärna lite ovanligare sorter som deltagarna kanske inte smakat tidigare. Prata om hur de smakar (sött, beskt, vattnigt, ingenting…) |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Det finns många sätt man kan äta grönsaker på och enkelt öka mängden. Hur tycker ni om att äta grönsaker? Komplettera deltagarnas svar med
|
Gör en utflykt (valfritt) |
Besök en frukt- och grönsaksdisk i en större matbutik, torg eller saluhall. Leta upp de frukter/grönsaker som man provade på lektionen eller se om man hittar några nya (okända) sorter man skulle vilja pröva (vid ett annat tillfälle). Föreslå att deltagarna kan ta ett foto på de grönsaker och frukter som de aldrig prövat. |
Diskutera eventuellt grönsaker och frukt i säsong |
Om det passar i gruppen och om det finns tid kan ni diskutera begreppet Grönsaker och frukt efter säsong. Ta hjälp av broschyrerna Säsongsguiden och Hur mycket grönsaker och frukt är lagom? |
Sammanfatta lektion |
Vi har pratat om varför det är bra att äta mycket grönsaker och frukt. Vi har också pratat om hur vi på olika sätt kan äta mer av grönsaker och frukt. |
Uppföljning
ät mycket grönsaker och frukt
Grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra ämnen som är nyttiga. Alla de olika färgerna på grönsaker och frukter kommer från skyddande ämnen.
Tänk på att olika grönsaker och frukter innehåller olika vitaminer, mineraler och dessutom fibrer. Därför är det bra att variera sig och inte bara äta frukt. Det är även bra att variera och växla mellan till exempel olika frukter eller grönsaker (till exempel inte äta bara bananer eller tomater).
Många grönsaker och frukter är rika på fibrer som har olika positiva effekter i kroppen.
Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.
Frukt och grönsaker innehåller mycket vatten och är sällan energirika.
Det är bra att äta mint 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och två frukter. Potatis ingår inte mängden men är bra att äta ändå.
Om man tycker det låter mycket så tänk på att även en liten ökning är bra för hälsan.
Låt grönsakerna ta plats på tallriken och lägg till övrig mat. Planera och handla så att det alltid finns grönsaker hemma. Frysta grönsaker är lika nyttiga som färska.
Grönsaker kan tillagas på en mängd olika sätt: koka, woka/stek, råriv, ugnsrosta, grilla eller gör en god röra.
Vissa grönsaker, frukter och bär tål inte att lagras så länge. Passa på att äta dem när det är säsong. Då är de godast och billigast. Det är även bäst för miljön att äta efter säsong (se vidare i Säsongsguiden som du kan beställa på Folkhälsoguiden.se)
Grova grönsaker (rotfrukter, morot, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök) är alltid ett miljösmart val. De odlas med lägre klimatpåverkan och kan lagras längre än till exempel salladsgrönsaker (till exempel sallad, tomat, gurka)
Att äta hel frukt är bättre för miljön än att dricka juice. Det finns också mer näring och fibrer i den hela frukten.
Grönsaker och frukt i många färger
Ringa in grönsaker och frukter du tycker om.
Saknar du någon grönsak eller frukt du tycker om? Vilken …?
Lägg till den (rita eller ta ett foto)
Äpple
Ärtor
Banan
Jordgubbar
Morot
Lök
Päron
Tomat
Broccoli
Champinjon
Vindruvor
Majs
Spenat
Sparris
Apelsin
Gurka
Melon
Haricot verts