Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Lösblad till deltagare:
Material
LEKTIONENS INNEHÅLL
AKTIVITET | KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA |
---|---|
GÅ IGENOM OCH REPETERA |
Kommer någon ihåg vad vi pratade om sist? Vi pratade om mat som innehåller fibrer och fullkorn och varför de är viktiga för att vi ska må bra. Fibrer är bra för magen och fullkorn är bra för blodfetter och för ett bra blodsocker. Kan någon berätta om vilken mat som innehåller mycket fibrer? |
INTRODUCERA LEKTION |
Idag ska vi göra en träningsplan. Vi ska också fundera på och bestämma ett mål för träningen. Alltså varför man vill träna. Och sedan göra en träningsplan för att nå det målet. Träningsplanen ska handla om hur du vill träna efter kursen. Du kanske vill börja redan nu, eller du kanske redan har börjat. Det går bra vilket som. För att få in träning i sitt vardagsliv kan det vara bra med en plan. |
fortsätt |
Träningsplanen ska handla om hur vi skulle vilja träna. Den kan hjälpa oss att hitta en rutin att träna regelbundet. Så att det kan bli något vi gör varje vecka. Det handlar om träning som ni gör utanför kursen och sen när kursen är slut. |
Säg |
Men vi börjar med att sätta mål för vår träning. Ett bra mål ska vara lite utmanande – man ska alltså få kämpa lite för att nå det. Men ett bra mål ska inte vara för svårt att nå. Man ska ha en chans att klara av att nå målet.
|
Gå igenom och fråga |
Ett träningsmål handlar om vad man vill träna och hur ofta. Det är bra att redan från början bestämma när man ska ta reda på hur det har gått. I lektion 30 kommer vi att gå igenom hur långt ni kommit med era träningsmål. Kan någon ge exempel på ett träningsmål? |
Dokumentera svar |
Föreslå följande exempel om deltagarna har svårt att komma på egna mål:
|
GÅ IGENOM |
Be deltagarna att ta fram Lösbladet Att förbereda sig för träning från Lektion 18. Gå igenom och repetera innehållet i Lösbladet. |
gå igenom |
Nu ska vi göra en träningsplan. Med en träningsplan är det lättare att nå sina mål. |
FRÅGA |
Vad behöver man tänka på när man gör en träningsplan? |
DOKUMENTERA |
Lista punkterna från lektion 18
|
DELA UT OCH FYLL I DELTAGARNAS LÖSBLAD: Min träningsplan |
Arbeta tillsammans med deltagarna i små grupper eller individuellt med deras lösblad Min träningsplan. Gå igenom några av träningsplanerna och målen. Sammanfatta också var, när och med vem deltagarna kan träna (till exempel hemma, på jobbet, i en grupp eller med en kompis eller med någon i personalen). |
DEla ut lösbladet Min träningsplan |
Uppmuntra deltagarna att ta med sig träningsplanen hem, men med en kopia kvar i pärmen. I de fall en deltagare ”kryssat” i att hen vill ha stöd/hjälp av någon annan, uppmuntra deltagaren att visa planen för just den personen. Föreslå att man visar det för någon som man litar på och som kan hjälpa en till att komma igång. |
SAMMANFATTA |
Idag har vi bestämt våra egna träningsmål. Vi har gjort en träningsplan för att nå det målet. Nu när vi har en träningsplan är det lättare att få träningen att bli en rutin. Alltså något som vi fortsätter göra under lång tid. |
UPPFÖLJNING
Min träningsplan
Det här är mitt träningsmål: ____________________________________
Fyll i träningsplanen på nästa sida:
Vad behövs för att det ska bli av?
Kryssa för saker som gör det lättare att träna:
En påminnelse
En träningskompis
Utrustning eller träningskläder
Färdtjänst eller hjälp att åka
Personal
Hjälp med anmälan
Annat? _____________________