Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Vägledning till kursledare:
Lösblad till deltagare:
Material
LEKTIONENS INNEHÅLL
AKTIVITET | KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA |
---|---|
Gå igenom och repetera |
Förra lektionen pratade vi om hur det kan kännas när vi håller på att bli sjuka och hur vi vet när vi inte ska träna. Vi lärde oss också att om vi har varit sjuka, så ska vi inte börja träna för fullt direkt efter. Träning kan också hjälpa oss så vi inte blir sjuka så lätt. |
Introducera lektion |
Idag ska vi diskutera hur ofta vi äter och vilken typ av måltider vi brukar äta. Ni ska sätta upp ett mål för en ny hälsosam matvana. Kommer ni ihåg? Ett mål ska gärna vara lite utmanande. Det ska inte vara jättelätt. Efter det ska ni skriva en måltidsplan för en dag.
|
SÄG |
Vi börjar med att prata om vilka måltider ni brukar äta under en dag. Det är bra att äta regelbundna måltider, alltså att äta och dricka flera gånger om dagen för att få energi och de näringsämnen som kroppen behöver. Det är bra att äta frukost, lunch och middag och något eller några mellanmål. Ofta kan 3-4 timmar mellan måltiderna vara lagom. Om det går för lång tid mellan måltiderna kan vi känna oss trötta och slöa. Att planera i förväg vad och när man ska äta är ofta bra. Då är det lättare att det blir mat som är hälsosam och bra för kroppen. |
Fortsätt |
Visste du att frukosten är extra viktig? Att börja dagen med frukost kan göra det lättare att äta lagom mycket under resten av dagen. Om man inte alls är van att äta frukost kan det vara bra att ”frukostträna”. Det är viktigt att kroppen får något litet efter den långa natten. Även om aptiten kanske inte vaknar förrän senare. Om man inte är så hungrig på morgonen kan man äta lite yoghurt. Ett annat sätt är att göra i ordning en smörgås som man kan äta senare, kanske på väg till jobbet. |
fråga och invänta svar |
Hur kan ett bra mellanmål se ut?
|
Diskutera |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
fortsätt |
Vilka måltider äter du en vanlig dag? Äter du frukost, lunch, middag? Brukar du äta mellanmål? När då? Brukar du äta vid något annat tillfälle? Brukar du äta tillsammans med någon? Hur känns det att äta tillsammans med andra? Hur känns det att äta ensam? Känns det olika? Lagar du din mat själv eller finns det någon som hjälper dig att laga mat? Brukar du äta färdiglagad mat? |
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Min plan för att äta hälsosam mat |
Arbeta tillsammans med deltagarna i små grupper eller individuellt med deras lösblad Min plan för att äta hälsosam mat . |
FRÅGA |
Be deltagarna berätta om mat som de skulle vilja äta mer eller mindre av. Fråga varför de vill äta mer av någon mat. |
Gå igenom |
Be deltagarna att (om de vill) gå igenom sina planer för att äta hälsosam mat. |
SÄG |
Nu ska vi fortsätta att prata om hur vi kan planera så att det blir lättare att äta bra. |
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Min plan för bra mat och måltider under en dag |
Dela ut lösbladet Min plan för bra mat och måltider under en dag till deltagarna. Nu ska ni få göra en måltidsplan för en dag. Den kan handla om hur ni skulle vilja att ni åt under en vanlig dag. Arbeta i små grupper eller tillsammans med hela gruppen och gör en måltidsplan. Använd lösbladet Min plan för bra mat och måltider under en dag. Använd eventuellt Bildbanken. |
Se vägledning för kursledaren: Grönsaker och frukt till alla måltider & Färdiglagad mat |
Använd vägledningen Grönsaker och frukt till alla måltider och Färdiglagad mat för att diskutera hur man kan planera hälsosamma måltider. |
fortsätt |
Påminn deltagarna om att det är bra och hälsosamt att ta med olika sorters mat i sin Måltidsplan. Ni kan eventuellt visa Matcirkeln från Lektion 6 Påminn deltagarna om Tallriksmodellen och se till att få med frukt och grönsaker i matplaneringen. Visa gärna deltagarna bilder på olika sorters måltider. Använd eventuellt appen Matglad eller kokboken Matglad. Läs mer på www.matglad.nu
|
Sammanfatta |
Idag har vi pratat om bra mat och måltider under en dag. Ni har fått sätta upp ett mål för en ny hälsosam matvana, och ni har gjort en måltidsplan för en dag. |
Uppföljning
Grönsaker och frukt till alla måltider
Att äta grönsaker eller frukt till alla måltider under dagen är ett smart sätt att få i sig så mycket grönsaker och frukt som man behöver. Här är tips på hur man kan få med grönsaker och frukt i dagens alla måltider.
Färdiglagad mat
Ibland kan färdiglagad mat vara ett bra alternativ. Det finns många rätter att välja mellan i kyldisken eller i frysdisken och även på hyllan där konserverna står. Det kan vara bra att ha några olika portioner hemma så att det finns möjlighet att variera och snabbt ”laga till” en måltid.
Risgrynsgröt, fiskpinnar, fiskbullar, köttbullar eller falafel, köttfärssås på burk, korv, pyttipanna, bruna bönor, vita bönor i tomatsås, ärtsoppa och potatismos på pulver är exempel på mat som snabbt går att laga. Det finns också många färdiga enportionsrätter som man värmer i mikron. När det gäller dessa är det bra att leta efter rätter märkta med Nyckelhålet.
Ofta får man en hälsosam måltid om man lägger till grönsaker, och kanske en frukt. Tänk på Tallriksmodellen (Se lektion 15).
Min plan för att äta bra
Mitt mål för en ny bra matvana:
Jag ska äta mer av:
Jag ska äta mindre av:
Min plan för bra mat och måltider under en dag
Så här äter jag idag Så här vill jag äta
Morgon (frukost)
Förmiddag (mellanmål)
Mitt på dagen (lunch)
Eftermiddag (mellanmål)
Kväll (middag)
Senare kväll (mellanmål)
Natt