MÅL
Deltagarna ska:
LÖSBLAD
Vägledning för kursledare:
Lösblad till deltagare:
MATERIAL
utflykt
Ta med deltagarna till en butik som säljer fritidskläder och träningsutrustning.
LEKTIONENS INNEHÅLL
AKTIVITET | KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA |
---|---|
DELA UT OCH DISKUTERA Nyhetsbrev 1 |
Ge deltagarna lösbladet Nyhetsbrev 1 som sammanfattar lektionerna 1, 2 och 3. Diskutera nyhetsbrevet. |
Gå igenom och repetera |
Under vår förra lektion pratade vi om vad fysisk aktivitet och träning är. Kommer någon av er ihåg vad det är för skillnad på dem? Kan någon ge ett exempel på en vardagsaktivitet? Kan någon ge exempel på en typ av träning? |
Introducera lektion |
Idag ska vi gå igenom på vilka sätt man kan träna så att kroppen mår bra. Vi ska också prata om vilka kläder och skor man ska ha när man tränar. Den här lektionen handlar främst om uppvärmning. Kursledaren väljer om ni vill göra mer än uppvärmning. Ni väljer utifrån vad gruppen vill och klarar av och vad tiden tillåter.
|
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Hur brukar ni träna? Brukar någon göra uppvärmning? |
Gå igenom |
Det är bra att göra olika sorters träning men börja alltid med uppvärmning. Vi kallar hela träningen för USKBaN: Uppvärmning Styrka Kondition Balans Nedvarvning → USKBaN Alla övningar finns beskrivna i Övningsbanken och för deltagarna i deras Så tränar jag med USKBaN |
SE VÄGLEDNING FÖR KURSLEDARE: Träningspassets olika delar |
Ta hjälp av Vägledningen Träningspassets olika delar för att för att leda diskussionen. |
Dela ut lösbladet: Så tränar jag med USKBaN |
Dela ut deltagarnas lösblad Så tränar jag med USKBaN som finns under fliken Material till lektioner.
|
säg |
Innan vi börjar träna är det bra att vi har bekväma kläder och skor. |
DISKUTERA DELTAGARNAS LÖSBLAD: Bra kläder och skor |
Vad är bra träningskläder? Hur ser bra träningsskor ut?
|
Diskutera |
Komplettera deltagarnas svar med
För kvinnor kan det vara bra att ha en tränings-bh eller linne som ger stöd för brösten. |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
När man börjar sitt träningspass, vad ska man börja med? |
Diskutera |
Du kan behöva hjälpa till med svaren genom att föreslå uppvärmning.
|
TA FRAM OCH DISKUTERA LÖSBLAD: Uppvärmning |
Diskutera deltagarnas lösblad Uppvärmning. Prata om hur man kan göra och varför. |
Ta bilder |
Be deltagarna att visa uppvärmning. Ta bilder på deltagarna, alternativt att deltagarna tar bilder på varandra, individuellt eller i grupp. Låt gruppen bestämma vad som känns bäst. |
Gör en utflykt |
För den här utflykten: Ta med deltagarna till en butik som säljer fritidskläder och fritidsutrustning. Föreslå att deltagarna kan prata om olika typer av utrustning och kläder med en försäljare. De kan även ta kort på träningskläder. Alternativ till utflykt: Titta i reklamblad eller på webbsidor för fritids- och sportkläder. |
Sammanfatta |
Sammanfatta vilken typ av kläder och skor det är bra att träna i. Gå igenom varför det är bra med uppvärmning. |
UPPFÖLJNING
Träningspassets olika delar
Uppvärmningsövningar
Styrketräningsövningar
Konditionsövningar
Balansövningar
Nedvarvningsövningar – med rörlighetsträning
Bra kläder och skor
Kläder
Hur jag ska välja skor?
Uppvärmning
Varför ska jag värma upp mina muskler?
Vad innebär uppvärmning?
Hur ska jag göra?
Rör på dig så att hela kroppen blir varm.
Hur ofta ska jag värma upp?
Alltid före träning.
Vilka leder och muskler ska jag värma upp?