Deltagarna ska:
Lösblad till deltagare:
Material
Lektionens innehåll
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
Gå igenom och repetera |
Förra gången pratade vi om nya aktiviteter som vi ville prova på. Hur har det gått? Är det någon som tagit kontakt för att komma iväg och pröva något nytt? |
Introducera lektion |
Idag ska vi prata om tillfällen när det kan vara bra att ha med sig en matsäck. Och vad en god och bra matsäck kan innehålla. Vi ska också prata om vad man kan behöva ha med sig när man ska ut på utflykt. Vi kommer också att göra en matsäck, på riktigt eller med bilder. |
Fråga |
När kan det vara bra att ta med sig en matsäck? Är det någon som brukar göra matsäck? Vill någon berätta? |
DISKUTERA |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
Fortsätt |
Ibland kan man behöva ta med en ”matsäck” till arbetet, om det till exempel inte finns en matsal eller mikrovågsugn. |
FRÅGA |
Vad kan vara bra att ha i matsäcken? Vad kan vara bra att tänka på? Kan någon ge förslag? Vad finns det för mat som är praktisk och lätt att ta med? |
DISKUTERA |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
FORTSÄTT |
Vad gör en matsäck hälsosam? |
inVÄNTA SVAR |
Komplettera deltagarnas svar med: Att den innehåller
|
DELA UT LÖSBLAD En bra och hälsosam matsäck |
Dela ut och gå igenom lösbladet En bra och hälsosam matsäck. Prata med deltagarna om att man kan tänka på Tallriksmodellen (se Lektion 15) när man planerar en hälsosam och mättande matsäck. Kommer ni ihåg Tallriksmodellens tre delar? Det är två stora delar, den ena med grönsaker och den andra med pasta, potatis eller ris. Och en lite mindre del med kött, fisk, ägg eller ett vegetariskt alternativ. En bra matsäck har med något från varje del. |
FRÅGA |
Kommer ni på vad man mer kan behöva ha med sig? |
DISKUTERA |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
Gå igenom broschyren |
Titta tillsammans i broschyren Bra matsäcksmat. Fråga deltagarna vilka av förslagen de gillar och skulle vilja ha som matsäck nästa gång de ska ha med sig en matsäck. |
GÖR ÖVNING ELLER VALFRI UTFLYKT |
Låt deltagarna plocka ihop en egen matsäck (så som de skulle vilja ha den.) Detta kan göras med bilder från bildbanken, bilder som söks fram på datorn, klippa ihop från broschyrer eller med text. Alternativt kan ni tillsammans göra en matsäck som ni har förberett och efter det en utflykt där deltagarna kan äta sin matsäck. |
SAMMANFATTNING |
Vi har pratat om när det kan vara bra att ha med sig en matsäck. Vi har också pratat om vad en bra, praktisk och hälsosam matsäck kan innehålla. Vi har gjort en matsäck (och kanske ätit den). |
UPPFÖLJNING
En bra och hälsosam matsäck
Tänk på att din matsäck ska innehålla något från Tallriksmodellens tre delar:
Matsäcken ska vara lätt att ta med sig.
Förslag på matsäcksmat som mättar bra
Frukt och grönsaker
Något att dricka
Om du ska gå en längre tur kanske du också kan ta med lite nötter.