Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Inga lösblad till denna lektion. Titta gärna igenom USKABaN och repetera.
Material
Lektionens innehåll
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
Gå igenom och repetera |
Under förra lektionen pratade vi om hur mat kan smaka och kännas i munnen, det som kallas konsistens. Nu har vi gjort hälften av lektionerna i kurs 2. |
Introducera lektion |
Idag ska vi dansa och prata om dans. Vad tänker ni på när ni hör ordet dans? |
invänta svar och visa film |
Här är en film som visar några populära danser. Visa deltagarna Video om dans Kände ni igen någon av danserna på filmen? |
gå igenom |
Det finns många saker som kan kallas dans. Man kan dansa på olika ställen – hemma, på en fritidsförening, en träningslokal eller en restaurang med dans till exempel.
|
fortsätt |
Man kan dansa själv eller med andra. När man dansar med andra kan man hålla i varandra eller dansa tillsammans utan att hålla i varandra. Dans kan vara med bestämda rörelser eller regler, t ex vals eller tango. Man kan också dansa helt fritt efter musiken. Dans kan vara allt från balett till hiphop, eller kanske träning i grupp på ett pass på gym.
|
fråga |
Låt deltagarna berätta om sina erfarenheter av dans. Om de brukar dansa och i så fall hur och när de dansar. Gå laget runt. |
FRåga |
Dans kan ibland jämföras med ett träningspass. Varför tror ni att dans kan vara en form av träning? |
Diskutera |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
Fortsätt |
Vi har ju tidigare pratat om hur bra det är för hälsan att blit svettig och andfådd till exempel när vi gick igenom USKBaN. Vi kan alltså träna vår kondition och balans när vi dansar |
Förbered dans |
Sätt på musiken eller musikvideon som ni valt från t ex Youtube, Spotify eller som någon deltagare brukar lyssna på i sin mobil. |
Gå igenom |
Nu ska vi pröva att dansa till den här musiken och känna efter om det kan vara träning. Bestäm med deltagarna om de vill att det ska vara fri dans eller om någon av dem ska visa rörelserna som övriga följer. Vem vill hjälpa till att leda gruppen idag och visa några dansrörelser? |
Dansa |
Dansa tillsammans med deltagarna (men som alltid, frivilligt). Det är viktigt att danspasset pågår tillräckligt länge för att deltagarna ska ha möjlighet att känna av ansträngningen i kroppen. |
Fråga och invänta svar |
Har någon av er dansat till den här musiken tidigare? |
Fråga |
Om hjärtat slog snabbare, ni blev varmare, kanske svettiga och kanske till och med trötta i benen – då har det här varit ett träningspass. Dessutom har vi kanske blivit glada av dansen, det som ibland kallas psykisk hälsa |
Diskutera |
Hur tyckte ni om att dansa, som ett sätt att träna på? Skulle ni vilja göra det igen? Kommer ni ihåg varför det är bra att träna sin kondition? |
SAMMANFATTA |
Idag har vi dansat och pratat om fördelarna med att träna sin kondition med dans. Dans är bra för hälsan och kan vara roligt både om man dansar själv eller med andra. |
Förbered till nästa lektion |
Förbered ”Senaste nytt från Hälsan spelar roll” till nästa lektion. Sammanfatta innehållet från lektionerna 46, 47, 48 och 49. |
UPPFÖLJNING