Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Lösblad till deltagare:
Material
Utflykt
Deltagarna ska gå omkring i sitt närområde och leta reklam.
LEKTIONENS INNEHÅLL
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
GÅ IGENOM och repetera |
Under förra lektionen pratade vi om mellanmål, fika, snacks och andra saker som vi ibland äter mellan frukost, lunch och middag. Är det någon som har ätit något sånt idag eller igår? Har ni funderat på något annat vi pratade om förra gången? |
INTRODUCERA LEKTION |
Idag ska vi prata om reklam och hur den kan påverka oss. Vi ska prata om reklam som handlar om mat och dryck, träning och hälsa. |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Vad tänker ni på när ni hör ordet reklam? |
GÅ IGENOM |
Reklam handlar om att det är någon som vill att vi ska köpa deras vara eller tjänst. |
FRÅGA OCH INVÄNTA SV |
Kan ni ge exempel på reklam för sånt som har med mat, träning eller hälsa att göra? |
diskutera |
Komplettera deltagarnas svar med: Det kan vara reklam för:
|
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Kan ni ge några exempel på var den här reklamen kan finnas? |
diskutera |
Komplettera deltagarnas svar med: Reklam kan finnas:
|
förbered utflykt |
Förbered utflykten genom att dela in gruppen som det passar, kanske två och två, i mindre grupp eller alla tillsammans.
|
gör en utflykt |
Nu ska vi strax göra en utflykt där ni ska leta efter reklam. Ni gå till ett centrum eller annan plats i närheten där det finns reklamskyltar eller annan typ av reklam. Deltagarna kan ta en promenad och se om de ser någon reklam i närheten eller åka till t ex ett köpcentrum eller till stan. Det finns ju massor med reklam men ni ska försöka hitta reklam som handlar om
Se vilken reklam ni hittar och fotografera gärna så att ni kan visa de andra vad ni hittat. |
Alternativ till Utflykt |
Om det inte passar att göra en utflykt kan ni istället göra en övning på plats. Låt deltagarna titta i reklamblad, tidningar, dator eller mobil. Kanske någon vill kolla Facebook eller annan social media. Uppmana deltagarna att leta efter reklam som handlar om mat och dryck, träning eller hälsa. De kan klippa ut annonser eller fotografera. |
DISKUTERA |
När ni samlas igen kan ni diskutera med hjälp av frågorna här. Ta gärna en reklam i taget utifrån de foton, bilder eller den reklamfilm som deltagarna hittat.
|
diskutera |
Fortsätt eventuellt diskussionen genom att prata om: Hur tror du att man kan påverkas om…
|
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Ibland kanske man kan lockas mer av reklam. När kan det vara? |
diskutera |
Komplettera deltagarnas svar: Det kan vara när man…
|
DISKUTERA |
Det finns ganska mycket reklam för mat och träning som försöker få dig att känna att du kommer att må bättre om du köper grejen i reklamen. Till exempel att man ska äta proteinpulver för att bygga muskler, använda ett speciellt täcke för att sova bättre eller köpa särskilda träningsskor för att träna rätt. Känner ni igen något av det? Är det verkligen så att man mår bättre? |
FORTSÄTT |
När det gäller reklam måste man vara lite kritisk. Företaget som gör reklamen vill ju sälja för att tjäna pengar, så det kan hända att de överdriver fördelarna. Var kan man hitta information om hälsa som man kan lita på då? Är det någon som vet? Information från myndigheter granskas av många experter och ingen tjänar pengar på den informationen. Det kan vara en skillnad mellan reklam och information. Här är några exempel på information:
|
gå igenom |
Om ni har tid och det passar gruppen kan ni även diskutera hur man kan känna sig säker när man är ute på nätet. Titta här Nätsäkerhet Det är en en sida om säkerhet på nätet anpassad för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
|
DELA UT LÖSBLAD: REKLAM |
Dela ut och gå igenom lösbladet Reklam. Diskutera lösbladet. Tänk på att inga bilder är rätt eller fel. Man kan diskutera var reklam kan finnas eller var just de sett reklam. |
SAMMANFATTA |
Idag har vi pratat om reklam och hur vi alla påverkas av den. Det går nästan inte att komma undan all reklam som finns omkring oss. Men om man vet om vad reklamen vill så kanske man kan undvika att köpa onödiga grejer . |
Förbered nästa lektion |
Nästa lektion kommer att handla om basvaror (bra mat som är praktiskt att ha hemma). Be deltagarna ta en eller flera bilder på mat som de har i sina skåp eller lådor (det kan vara i skafferiet, kylskåpet, frysen, kryddskåpet eller något annat skåp med mat i). Det är naturligtvis frivilligt och alla visar vad de vill av vad man har i sina skåp. Allt kommer heller inte att synas på bilderna men en del så det handlar inte om någon fullständig förteckning av vad man har hemma. Skicka gärna en sms-påminnelse till deltagarna kvällen före kurstillfället.
|
Uppföljning
Reklam
Reklam påverkar oss överallt och hela tiden.
Det är bra att veta varför det finns reklam.
Reklam finns för att någon vill sälja något.
Var kan det finnas reklam?
Ringa in bilder på platser där det kan finnas reklam. Fundera eventuellt om det finns platser där information är vanligare än reklam.
På TV
Ute på stan
I mobilen
På bussen
I butiken
På stan
På nätet
På vårdcentralen
I simhallen
I skogen
I vallokalen
På gymmet