Mål
Deltagarna ska:
Lösblad
Lösblad för deltagarna:
Material
LEKTIONENS INNEHÅLL
Aktivitet | Kursledaren kan göra och säga |
---|---|
Gå igenom och repetera |
Förra gången pratade vi om vad vi gjort och gått igenom under kurs 2. Vi hjälpte varandra att minnas olika lektioner och allt vi lärt oss tillsammans. |
INTRODUCERA LEKTION |
Nu har vi kommit till sista lektionen. Vi har lärt oss mycket under de här två kurserna. Idag ska vi prata om hur man kan vara en förebild för andra. Vi ska också prata om saker som kan vara bra att tänka på när man leder en grupp. Vi ska också göra en övning där alla som vill kan få pröva på att leda idag. |
gå igenom |
Under kursen har ni kanske skaffat er nya vanor. Har några i er omgivning märkt det? De har kanske blivit nyfikna på vad ni börjat göra. Då kan ni ha blivit en förebild för andra. |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAr |
Vad är en förebild? |
diskutera |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Har ni någon förebild? Eller vet ni om ni är förebild för någon? Berätta! |
DISKUTERA |
Alla kanske inte har en förebild. När man är barn så är människor runt en förebilder. En del mer än andra. Det kan vara till exempel äldre syskon, föräldrar eller en farmor eller morfar. En lärare kan också vara en förebild. När man är vuxen kan det vara en chef eller det kan vara någon man känner, kanske en vän. |
GÅ IGENOM |
Att själv vara en förebild för någon annan känns ofta bra. Det kan ni bli om ni till exempel börjar träna och andra ser att ni lyckas med det. Då kan andra förstå att det är möjligt för dem också. Då har ni blivit en förebild eller en viktig person som andra kan inspireras av. Ett annat exempel kan vara om någon ser vad ni väljer för mat. Då kan ni bli en förebild och visa vad man kan välja att äta. Man kan också vara en förebild om man visar att något är svårt, men att man ändå försöker. |
FORTSÄTT |
Ibland oroar vi oss för vänner och familj för att de inte gör sådana hälsosamma val som ni kanske börjat göra. |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Har ni några tankar kring att kunna påverka andra att göra hälsosamma val? Det kan handla om att till exempel äta bra mat och röra på sig varje dag. |
DISKUTERA |
Diskutera kring följande punkter:
|
GÅ IGENOM |
Nu ska vi prata om att vara ledare och att leda en grupp. Har ni gjort det under Hälsan spelar roll-kursen? Eller i något annat sammanhang? |
FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR |
Vad tycker ni är viktigt när man leder en grupp? Ni kan tänka på hur ni själva tycker att en bra ledare är. |
DISKUTERA |
Komplettera deltagarnas svar med:
|
GÖR EN ÖVNING |
Låt en eller flera deltagare pröva på att leda gruppen. Det kan vara i en kort pausgympa, en längre träningsövning eller i en enkel ”Följa John lek” där en deltagare i taget leder de andra. Om ni väljer en träningsövning finns det många att välja på i Övningsbanken. Sätt gärna på någon deltagares favoritmusik. |
DISKUTERa |
Hur gick det? Vad tyckte ni var roligt? Var det något som var svårt? |
FRÅGA EVENTUELLT |
Om det finns planer på att fortsätta kursen och kanske låta en av deltagarna bli assisterande kursledare kan ni ställa följande fråga. I USA där Hälsan spelar roll har hållit på länge är det vanligt att personer med intellektuell funktionsnedsättning själva är kursledare. Då är man assisterande kursledare eller leder en kurs som har en kursmanual på lättläst. Men den finns inte översatt till svenska ännu. Är det någon av er som tycker det skulle vara roligt att pröva på att vara assisterande kursledare i Hälsan spelar roll? |
SAMMANFATTA |
Idag har vi pratat om vad det betyder att vara förebild. Vi har också provat på att leda varandra i en övning. |
UPPFÖLJNING
Att leda en grupp
Att tänka på när man leder en grupp:
_______________________________________________________