Nyheter

LEKTION 9

Hur ser jag på mig själv?

Mål

Deltagarna ska:

  • Kunna beskriva bra saker om sig själva
  • Fundera på saker de vill förändra
  • Prata om vad som gör att man är unik

Lösblad

Lösblad till deltagare:

  • Bra saker med mig själv
  • Nyhetsbrev 3

Material

  • Blädderblock och tuschpenna
  • Kamera eller mobilkamera för att ta foton av deltagarna
  • Deltagarnas favoritfoton på sig själva
  • Personliga pärmar för lösblad och bilder

Lektionens innehåll

Aktivitet Kursledaren kan göra och säga
DELA UT OCH DISKUTERA NYHETSBREV 3

Ge deltagarna Nyhetsbrev 3 som sammanfattar lektionerna 7 och 8.

Gå igenom och diskutera Nyhetsbrevet.

Gå igenom och repetera

Under den förra lektionen pratade vi om olika val vi kan göra för att må bra och hålla oss friska.

Kommer någon ihåg vad vi pratade om? 

Vi pratade också om att vi har rätt att göra vilka val vi vill. Men, att de val vi gör har vi också ansvar för.

Introducera lektion

Idag ska vi prata om oss själva och vad som gör oss unika. 

Vi ska prata om vad vi kan göra för att att må bra och hur vi kan känna oss nöjda med oss själva.

GÅ IGENOM HEMUPPGIFT: Favoritbild

Be deltagarna att visa sin favoritbild på sig själva som de tagit med hemifrån och berätta vad de gillar med den bilden.

FRÅGA

Hur skulle du beskriva dig själv? Vad är bra med dig?

DISKUTERA

Skriv (eller visa) deltagarnas svar på blädderblocket.

Det kan vara beskrivningar av någons talang, personlighet, hår, ögon, längd, fysiska kännetecken, eller hur man mår.

FRÅGA OCH INVÄNTA SVAR

Vad betyder det att vara unik? 

Invänta svar från deltagarna.

Komplettera eventuellt deltagarnas svar med: Det är saker som gör dig till den du är. Vi är alla olika när det gäller till exempel vilka intressen vi har, hur vi tänker, gör och ser ut.

DELA UT OCH DISKUTERA DELTAGARNAS LÖSBLAD: Bra saker med mig själv

Gå igenom lösbladet Bra saker med mig själv där exempel finns på vad andra har sagt om vad dom tycker om hos sig själva. Det kan vara flera saker.

FRÅGA

Be deltagarna att berätta om två bra saker om sig själva och två saker som de skulle vilja förändra.

Du kan också låta gruppmedlemmarna berätta om bra saker som de gillar hos varandra. Om gruppen är stor och ”ojämn” kan två och två deltagare berätta för varandra.

TA BILDER

Fråga deltagarna om de vill ta foton på varandra. Foton på när man visar upp något som man är bra på. Var tydlig med att det är frivilligt.

PRATA OM BILDERNA

Be deltagarna berätta vad de gör på fotona.

GÖR EN UTFLYKT (VALFRITT)

Gör en utflykt med deltagarna till ett varuhus eller stormarknad. Fråga deltagarna om vilken del av varuhuset som de gillar mest. Det kan handla om: musik, böcker, mat, smink, kläder, elektronik, sport och fritid, trädgård eller inredning

SAMMANFATTA

Idag har vi pratat om saker som vi tycker om hos oss själva och om saker vi vill förändra.

Det är bra att vara tillsammans med människor som tycker om oss. Det är ofta människor som vi passar bra tillsammans med. Som tycker om samma saker.

Det kan hjälpa oss trivas med den vi är.

Nu när kursen fortsätter kommer vi tänka mer på vad som gör oss unika.

UPPFÖLJNING

  • Kunde deltagarna beskriva bra saker om sig själva?
  • Funderade deltagarna på saker de vill förändra?
  • Pratade deltagarna om vad som gör att man är unik?

Mina egna sidor

Bra saker med mig själv

Här är exempel på vad några personer tycker om hos sig själva. Vad gillar du hos dig?

Ringa in de saker som stämmer in på dig och skriv gärna ner fler saker.

  • Jag är en bra vän
  • Jag är snäll
  • Jag hjälper andra
  • Jag tycker om mitt hår
  • Jag är duktig på att dansa
  • Jag är stolt över mig själv när jag klarar att välja vatten istället för läsk
  • Jag kan springa fort
  • Jag kan laga min middag själv