Hälsan spelar roll
Lättläst

Hälsan spelar roll

En kurs för dig som får stöd enligt LSS (Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade)

Hälsan spelar roll

Hälsan spelar roll är en kurs

som handlar om att du ska må bra

och att hålla dig frisk.

Kursen ger stöd för att

du ska kunna göra självständiga och

hälsosamma val i vardagen.

Kursen har utvecklats i USA

men används nu i Sverige.

Vem kan gå kursen?

Kursen riktar sig till vuxna personer 

som har LSS-insats.

Alla som vill delta kan

gå kursen Hälsan spelar roll.

Det är bra om du kan och

trivs med att vara i en grupp.

Hur går kursen till?

Du träffas i grupp,

2 eller 3 gånger i veckan.

Varje lektion är en och en halv timme lång.

Det är sammanlagt 37 lektioner.

På kursen får du lära dig om kroppen,

om träning och om hälsosam mat.

Du tränar också tillsammans med andra. 

Ibland gör man utflykter tillsammans.

Vem håller i kursen?

Det är din personal från daglig verksamhet,

gruppbostad eller LSS- hälsan som

kan utbilda sig till kursledare. De måste

gå utbildning för att få hålla i kursen.

Logga in