Hälsan spelar roll - en kurs för personer med LSS-insats


Hälsan spelar roll är en kurs

som handlar om att må bra

och hålla sig frisk.

Kursen ger stöd

för att göra självständiga

och hälsosamma val i vardagen.


Gympa och äta tillsammans

Vem kan gå kursen?

Оформить микрозайм онлайн.


Kursen riktar sig till vuxna personer

som har LSS-insats

och som trivs att vara i en grupp med 8-10 personer.


Fundera på att promenera och dricka vatten

Hur går kursen till?


Man träffas i grupp,

2 eller 3 gånger i veckan.

Varje lektion är en och en halv timme lång.

Det är sammanlagt 37 lektioner.

På kursen får man lära sig om kroppen, om träning

och om hälsosam mat.

Man tränar också tillsammans.

Ibland gör man utflykter.


Picnic och klättra i naturen

En ny kurs i Sverige


Kursen har utvecklats i USA och är ny i Sverige.

Hittills har den testats i 10 dagliga verksamheter i Stockholm.

Nu ska den göras ännu lite bättre.

Sedan kan fler få gå kursen.


Tomatsoppa och blodtrycksmätare

Vem håller i kursen?


Personal i daglig verksamhet, gruppbostad eller LSS-hälsan

kan utbilda sig till kursledare.

De måste gå utbildningen för att få hålla i kursen.

Det finns planer på att också utveckla en kurs

där personer med LSS-insats kan bli kursledare.